Més informació [ Selecció | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5655182   Resposta als reptes que planteja l'escola actual
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/6/2024 - 25/6/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   32SD Resposta als reptes que planteja l'escola actual
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/06/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Ens situem en un curs on el seu primer objectiu és ubicar a els i les participants del curs en una societat canviant i com l'escola no ha de mantenir-se impermeable ni inherent a l'evolució constant del seu context immediat exterior. Al llarg del curs es fa palès d’aquesta interacció i relació tan estreta i directa entre escola i societat. Una societat dinàmica, que evoluciona constantment i que aporta noves variables i estímuls a la vida diària escolar. Aquesta situació planteja la necessitat de canviar visions, d'adaptar-se i readaptar-se com a sistema escolar per tal de fer front als reptes que la societat va deixant entreveure.

Al llarg dels tres mòduls, es donarà una visió de l'educació ajustada als nous reptes de la societat i s'aportaran orientacions àmplies i detallades per reflexionar i respondre als dubtes i inquietuds que ens aniran sorgint com a docents de l'escola actual. Es treballarà el concepte de disseny educatiu i es reflexionarà sobre com l'espai físic que envolta a la comunitat educativa transmet missatges molt clars sobre la manera de fer que impera a l'entorn escolar. Es presentaran materials i propostes per fomentar la reflexió adaptada i ajustada a les necessitats i interessos de l’alumnat que conforma el grup-classe. Es tractarà el tema de l'avaluació i de l'observació com un procés rellevant per detectar necessitats i instaurar estratègies de millora. Es donaran pautes i estratègies, tot incentivant la reflexió, sobre la importància del joc, de l'experimentació i el protagonisme de l'infant en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge, apostant per una adequada gestió i organització de l'aula, centrada en la promoció de microespais. Construirem, entre tots i totes, idees, propostes, materials i activitats, sense deixar de banda que el procés de redissenyar l'aula ha d'anar acompanyat d'un rol docent basat en l'acompanyament, l'observació, i una mirada de respecte cap a l’infant.
Finalment, remarcarem com situacions i reptes nous com les NTIC, la necessitat d'incorporar a les famílies en el procés escolar, la detecció precoç de trastorns i com atendre a la diversitat i les noves circumstàncies sanitàries com el coronavirus reclamen a l'escola innovar-se i incorporar canvis com a motor per donar resposta al moviment continu de la societat.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Conscienciar sobre com l’espai físic transmet clars missatges sobre com serà el procés d’ensenyament-aprenentatge.
- Acompanyar el disseny de nous espais educatius amb una visió de l’educació centrada en l’alumnat.
- Abordar un disseny d’espais escolars sota un procés de reflexió que s’adapti als nous reptes de la societat (Covid, NTIC, famílies, atenció a la diversitat….).
- Sensibilitzar sobre la importància d’adaptar l’organització i la gestió de l’aula per atendre als nous reptes que es plantegen a la societat actual.
- Analitzar la relació estreta entre societat i escola i empoderar-nos per aportar estratègies a la resolució de nous moments o situacions socials.
- Aportar estratègies d’organització i gestió a l’aula adequant-nos al principi de flexibilitat i tenint en compte els interessos i necessitats del grup-classe.
  
Continguts   Mòdul 1. Disseny de nous espais educatius
La societat reclama a l’escola un canvi en l’espai educatiu d’acord amb les necessitats i interessos actuals. Es parla de l’espai educatiu com la variable que influeix en el procés d’ensenyament-aprenentatge, es reflexiona sobre com millorar el disseny actual de l’aula, incorporant l’observació i l’avaluació com a procés essencial de millora. Es treballen els materials, la seva selecció, com presentar-los de forma atractiva, com identificar els materials idonis per a l’alumnat, englobant-lo en la teoria de les peces soltes que té la creativitat com a font d’aprenentatge. El mòdul representa una espai inicial de reflexió per iniciar els passos cap a la millora de l’educació actual.
L’aula, l’espai com a transmissor de missatges i motor d’aprenentatge
Aportacions teòriques dels processos d’aprenentatge per iniciar un disseny òptim d’espais educatius
A l’abordatge d’un disseny òptim de nous espais
El material educatiu: aprofundiment sobre el concepte i classificació
Teoria de les peces soltes i la necessitat de crear espais rics de creativitat
Avaluació del disseny de l’espai educatiu
Mòdul 2. Organització i gestió de l’aula a través del joc lliure i l’experimentació com a eix vertebrador. Quin ha de ser el rol docent en aquestes noves condicions?
Es reflexiona sobre el joc i l’experimentació a través d’estudis i aportacions sobre la necessitat d’incorporar-los a l’aula pel seu potencial a nivell d’aprenentatges. Es parla del component lúdic del procés educatiu i es donen pautes, exemples i estratègies sobre com organitzar l’aula a través dels microespais. Es fa una introducció sobre els diferents microespais, aportant experiències de la seva gestió i presentació. Es dona importància al rol del o de la docent com a guia i orientadora o orientador de processos.
El joc i l’experimentació com a motor d’aprenentatge
Generació de microespais contemplant el joc i l’experimentació
El rol docent a l’escola actual
Mòdul 3. Múltiples reptes que ens planteja la societat. Com fer-los front?
Es presenten variables i situacions socials que fan que l’escola s’hagi de readaptar contínuament. És el mòdul amb més varietat de continguts, ja que es plantegen diferents reptes actuals dels quals l’escola ha d’aprendre: Covid19 (acompanyament emocional; influència en la salut mental d’alumnat, famílies i professorat; experiències, estratègies i recursos per treballar el coneixement de la situació actual), atenció a la diversitat (potenciar l’observació com a eina per reconèixer senyals d’alerta de possibles trastorns, fomentar la detecció precoç), NTIC (com a suport del procés d’ensenyament aprenentatge), famílies (pautes de convivència i promoció de la seva participació).
Per una bona escola en temps de coronavirus o com afrontar i adaptar-se a canvis inesperats
La societat canviant i les noves tecnologies
La família com a part essencial del procés
L’atenció a la diversitat i la inclusió
  
Formador/a   Jennifer Doncel García
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques de cada mòdul.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Reflexionem sobre el disseny d’espais educatius (fòrum). REFLEXIONAR. Aproximació al disseny d’espais educatius considerant la influència en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Permet identificar els principis per a un disseny òptim de l’espai.
Activitat 2. Materials no estructurats (fòrum). Es consciencia sobre la importància d’incorporar un altre tipus de material a l’aula. Permet extreure les principals característiques de la teoria de les peces soltes per fomentar la importància i la influència en els processos de descoberta i la construcció de coneixements.
Activitat 3. Detectem necessitats i millorem l’aula com a microespai (tasca)
ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Relacionar el que s’ha après amb el seu context real. Es realitza una anàlisi de l’aula com a microespai, es detecten necessitats i s’inicia en el procés d’avaluació i millora del disseny educatiu.
MÒDUL 2
Activitat 1. El joc i l’experimentació com a motor d’aprenentatge (tasca). ACTIVITAT INDIVIDUAL PER REFLEXIONAR I PLANIFICAR. Es posen en funcionament les seves reflexions, habilitats i competències per aconseguir incorporar en un decàleg els aspectes essencials del joc a l’aula.
Comparteix la teva proposta d’activitat (fòrum). Construir aprenentatges a través de compartir les activitats.
Activitat 2. A l’abordatge dels diferents microespais educatius (tasca). Reflexionar sobre com introduir canvis a l’aula planificant un microespai. S’especifiquen els components que l’integren considerant que el rol docent i la gestió de l’aula és essencial per acompanyar el procés de canvi.
Activitat 4. Experiències viscudes en la relació amb l’alumnat (fòrum). Es realitza una anàlisi d’una experiència viscuda amb un infant relacionada amb els eixos que es plantegen, reflexionant sobre l’acompanyament i intervenció aportada i aplicant diferents estratègies de millora de la pràctica docent.
Activitat 5. Compartim maneres de documentar experiències! (fòrum). CREAR I COMPARTIR. Consolidar els aprenentatges en relació a la importància d’observar i documentar a l’aula potenciant la creativitat per tal d’aproximar-nos al concepte de documentació.
MÒDUL 3
Activitat 1. Compartim recursos per acompanyar i aprendre a afrontar moments d’incertesa (fòrum). Comprendre com la situació actual ha influït en els processos d’ensenyament aprenentatge i crear i compartir activitats.
Activitat 2. Aplicacions de les NTIC com a suport del procés d’ensenyament-aprenentatge (tasca). ARGUMENTAR, ANALITZAR I REFLEXIONAR. Argumentar i reflexionar sobre l’ús òptim de les noves tecnologies a l’aula. S’analitza la realitat per detectar necessitats i crear propostes per a la pràctica educativa.
Activitat 3. La família com a part substancial de l’escola (tasca). ACTIVITAT PRÀCTICA DE REFLEXIÓ I ARGUMENTACIÓ. Potenciar el fet de pensar sobre la necessitat de la participació de les famílies. Es busca concienciar sobre la relació entre família i escola, considerant la necessitat que el o la docent exposi les seves idees per ser conscient de la importància de tenir-les presents.
Activitat 4. Atendre a la diversitat. La importància de l’observació i de la detecció precoç (fòrum). REFLEXIONAR SOBRE LA PRÀCTICA, COMPARTIR ESTRATÈGIES D’ACTUACIÓ. Incorporar els continguts treballats sobre l’observació i la detecció precoç, identificant senyals d’alerta i la posada en marxa de diferents estratègies, a partir d’un cas real.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).